Eğitim Teknolojisi Nedir?
İçinde
bulunduğumuz 21. yüzyıl, teknoloji alanında çok hızlı bir ilerleme
içerisindedir ve bilgi çağı olarak nitelendirilmektedir Her geçen gün yeni
bir teknolojik gelişme ön plana çıkmaktadır. Teknoloji kullanımı insanlar için
vazgeçilmez olmuştur. Bu hususta Dünyada ve Türkiye’de teknolojideki hızlı
gelişmeler, eğitim sistemine de yansımakta ve öğrenme öğretme faaliyetlerini de
etkilemektedir.
Teknoloji, bilgisayarlar ve iletişimdeki yeni ilerleme ve gelişmeler; öğretim anlayışında da değişimlere neden olmakta ve öğretiminde yeni teknik ve yöntemlerin kullanımını da beraberinde getirmektedir “Bilgi Çağı”nda bilgisayarlar, çoklu ortam, ses, görüntü, animasyon ve gelişen internet teknolojileri gibi yeni kavram ve teknolojiler eğitim ve öğretimde yerini almıştır.
Kaliteli, etkili ve kalıcı öğrenmelerin gerçekleşebilmesi için
öğrenme-öğretme ortamlarında teknolojinin kullanılması gerektiği konusunda tüm
eğitimciler, yöneticiler, uzmanlar, veliler, öğrenciler ve bilim adamları hemfikirlerdir.
Günümüzde çağdaş eğitim sistemlerini biçimlendiren sosyal, ekonomik,
teknolojik ve eğitsel şartlar değişmektedir. Bu durumda her bireye daha
kaliteli eğitim hizmetleri sunma zorunluluğu ortaya çıkmaktadır. Bilgi ve iletişim
teknolojisindeki gelişmeler bilgi toplumu yaratma sürecinde önemli işlevleri
gerçekleştirmektedir. Bu yolla bilgiye ulaşmak ve bilgi aktarımı çok hızlı ve
kolay olmaktadır.
Teknoloji, çeşitli öğelerin belli bir düzende birleşmesiyle meydana gelen
ve bilim ile uygulama arasında köprü görevi gören bir disiplindir. Teknoloji
sorunlara çözüm arayan, bilimin ürettiği bilgileri insanlar için kullanılabilir
hale getiren bir anahtardır.
Teknoloji somut ve deneysel anlamda temel olarak teknik yönden yeterli
küçük bir grubun örgütlü bir hiyerarşi yardımıyla bütünün geri kalanı
(insanlar, olaylar, makineler vb.) üzerinde denetimi sağlamasıdır.
Eğitim Teknolojisi, farklı bilimlerin verilerini, özel hedef, yöntem, araç ve gereç, ölçme ve değerlendirme gibi eğitimin geniş alanlarında uygulamaya koyan, uygun durumlarda insan gücünün en iyi şekilde kullanılmasını, eğitimde ortaya çıkan sorunların çözülmesini, kalitenin yükseltilmesini, verimliliğin artırılmasını sağlayan bir sistemler bütünü olarak değerlendirilmektedir.
Öğrenme-öğretme süreçlerinin tasarlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve geliştirilmesi eğitim teknolojisinin önemli işlevleridir.
Eğitim teknolojisi, öğrenme-öğretme ortamlarını etkili bir şekilde tasarımlayan, öğrenme ve
öğretme de meydana gelen sorunları çözen, öğrenme ürünün kalitesini ve
kalıcılığını arttıran bir akademik sistemler bütünüdür.
Eğitim teknolojisinin temel amacı, öğrenmeyi etkili ve kalıcı bir biçimde sağlamaktır.
Eğitimin amaçlarından biri de toplumun
gereksinimleri doğrultusunda bireyler yetiştirmek olduğuna göre bilgi çağına
uygun öğrencileri yetiştirmek zorunluluğu ortaya çıkmıştır. Bilim ve
teknolojideki gelişmeler, her meslek alanına yeni bilgi ve teknik araçlar
getirmektedir. Bu yeniliklerin eğitimde uygun bir şekilde desteklenmesi gerekmektedir.
Bu durum teknolojinin eğitim ortamına girmesine neden olmaktadır.
Geleneksel öğretimde biz, ya okuruz ya da dinleriz. Yüzde 10 ile yüzde 20
arasında bir verim söz konusudur. Ancak bazı uygulamalı dersler, bu verimi
yüzde 50’ye hatta eğiticinin gayretiyle yüzde 70’lere çıkarabilir. Bu noktada
eğitim teknolojisinin ortalama ağırlığı yüzde 20 civarında artı bir verim
doğurmaktadır.
Eğitim teknolojisi, hangi durumlarda nasıl bir öğrenme-öğretme ortamının hazırlanması
gerektiği, hangi teknolojik kaynak ve materyalin eğitimde etkili olabileceği ve
bunlara uygun olan öğrenme-öğretme durumları konusuyla ilgilenir.
Eğitim Teknolojisinin
Temel İlkeleri
Eğitim teknolojisi kuramsal bilgilere
dayalı ve uygulamaya dönük bir yaklaşımdır. Bu yaklaşım belirli temel ilkelere
dayanmaktadır.
Amaç: Eğitimde tüm öğrencilerin öğrenmesi yani tam öğrenmenin gerçekleşmesi
amaçlanır.
İşlev: Kuramsal bilgiler ve bilimsel ilkeler
çerçevesinde eğitimin gerçekleşmesine destek olmak amacıyla uygulama süreçleri
geliştirmek ve bunları gerektiğinde tekrarlamak eğitim teknolojisinde temel
işlevdir.
Konu ve Yöntem: Eğitim teknolojisi eğitim
durumlarını akılcı ve bilimsel bir araştırma konusu yapmaktadır.
İçerik: Eğitim teknolojisi eğitim kuramlarını,
eğitimin her alanında bir bütünlük içinde uygulamaya dönüştürür.
Program: Eğitim ve öğretim programlarının
içeriğinde devamlılık sağlamak esastır.
Personel: Öğretmen ve öğrencinin etkinliğini
arttırmak esastır.
Süreç: Öğrenme ve öğretme süreçlerini, öğrenci
farklılıkları ve yeteneklerine uyarlamak esastır.
Çevre: Eğitim yaşantılarının meydana geldiği
çevreyi kontrol altına almak eğitim teknolojisinin ilkelerinden biridir.
Başarı: Eğitim teknolojisi öğrencilerdeki
başarısızlık nedenlerini irdeleyip öğrenci başarısını arttıracak yeni öneri ve
düşünceler üretmekte ve düzenlemeler yapmaktadır.
Değerlendirme: Eğitim teknolojisi eğitimde istenen
amaca ulaşma durumunu ölçebilecek ileri düzeyde duyarlı ve objektif bir ortam
geliştirmektedir.
Burcu hocam bloğunuz gayet güzel olmuş.sayfalar gayet anlaşılır ve yorumlarınız güzel.sizi tebrik ediyorum.Güzel bir not almanızı temenni ediyorum.
YanıtlaSilTeşekkür ederim hocam :)
SilElinize sağlık Burcu Hocam tebrik ederim.
YanıtlaSilTeşekkürler hocam
SilEmeğinize sağlık hocam, blog sayfanızı gayet başarılı buldum
YanıtlaSilTeşekkürler hocam
SilGüzel bir çalışma olmuş hocam tebrik ederim
YanıtlaSilTeşekkürler hocam
Sil